Ważną rolę w procesie transportu materiałów sypkich i ziarnistych w przenośnikach pełnią pióra ślimaków. Zróżnicowanie kształtu i typu piór sprawia, że są one szeroko stosowane w wielu gałęziach przemysłu. Wprawiony w ruch obrotowy wał roboczy wyposażony w spiralnie uformowane pióra powoduje przemieszczanie materiału wzdłuż koryta od zasypu do wysypu. Różnorodność materiałów transportowanych za pomocą przenośników ślimakowych jest ogromna. Mogą to być materiały drobno-, średnio- i gruboziarniste, materiały suche lub wilgotne (ciastowate), materiały sprawsowujące się lub kruche, materiały o własnościach ściernych czy nawet wybuchowych. W tym miejscu można postawić pytanie, czy rodzaj piór ma wpływ na efektywność transportu? Generalnie kształt piór zależy od rodzaju materiału znajdującego się w korycie przenośnika. W tym poście chcemy przedstawić typy oraz zastosowanie piór ślimaków.Pióra pełne o standardowym skoku
Pióra pełne o standardowym skoku
Pióra pełne tego typu charakteryzują się tym, że skok linii śrubowej jest równy średnicy zewnętrznej pióra. Znajdują one szerokie zastosowanie w transporcie materiałów suchych i drobnoziarnistych w przenośnikach poziomych i ukośnych nachylonych do około 10 stopni. Jest to najpopularniejszy typ piór.Pióra pełne o zmniejszonym skoku.
Pióra pełne o zmniejszonym skoku
Pióra te odznaczają się skokiem linii śrubowej rzędu od okołu 0.2 aż do ⅔ skoku normalnego. Są stosowane w przypadku materiałów, odznaczający się dużą sypkością, czyli zdolnością materiału do płynięcia np. suchy piasek czy materiały proszkowe. Pióra tego typu wykorzystuje się również w obszarach załadunku do koryta np. spod koszy zasypowych lub lejów w celu równomiernego rozprowadzenia strugi materiału.Pióra pełne o zwiększonym skoku
Pióra pełne o zwiększonym skoku
Pióra ślimaka o skoku około 1.5 większej od standardowego. Stosuje się je w transporcie materiałów płynnych lub półpłynnych, a także do szybkiego transportu materiałów sypkich. Zwiększony skok piór wykorzystuje się także w procesach równoczesnego transportu i mieszania materiałów.Pióra pełne o zmiennym skoku
Pióra pełne o zmiennym skoku
W ślimakach tego typu skok piór zmienia się wzdłuż wału. Zwykle są stosowane w podajnikach ślimakowych wybierających materiał ze zbiorników czy silosów oraz przenośnikach ukośnych o sporym kącie nachylenia. Mniejszy skok ślimaka jest zapewniony w obszarze załadunku i zwiększa się on wzdłuż koryta w kierunku leja wysypowego.Pióra pełne o zmiennym skoku
Pióra pełne o stożkowej średnicy zewnętrznej
Ślimaki tego typu wyposażone są w pióra o stałym skoku linii śrubowej, ale o zwężającej się stożkowo średnicy zewnętrznej piór. Są stosowane w przypadku potrzeby zagęszczania lub rozpraszania transportowanego materiału wewnątrz koryta.
Pióra wstęgowe
Pióra wstęgowe stosuje się w przypadku transportu materiałów lepkich, wilgotnych mających tendencję do zbrylania się i oklejania powierzchni zewnętrznej wału.Pióra wstęgowe
Pióra łopatkowe
Ślimaki tego typu mogą być wyposażone tylko i wyłącznie w pióra łopatki ustawione spiralnie na długości całego wału. Są one stosowane do transportu materiałów lepkich o ciastowatej konsystencji, materiałów sprawujących się, materiałów wymagających mieszania w trakcie transportu lub materiałów, które nie mogą być kruszone. Pióra łopatkowe odznaczają się najwyższym działaniem mieszającym i najniższą wydajnością.Pióra łopatkowe
Pióra kształtowe
Pióra kształtowe to pióra najczęściej o standardowym skoku i średnicy zewnętrznej. Cechuje je jednak niepełny kształt powierzchni wyposażony w liczne podcięcia na zewnętrznej krawędzi a czasem dodatkowe wygięcia. Tego typu pióra są stosowane w przypadku równoczesnego transportu i mieszania materiałów. Dodatkowe wygięcia wspomagają aeracje materiałów oraz zapewniają jednorodny rozkład temperatury podczas chłodzenia lub ogrzewania transportowanego materiału.
Jako producent przenośników oraz producent linii technologicznych oferujemy pióra ślimaka i przenośniki ślimakowe dostosowane do różnych potrzeb. Zamówisz u nas również projektowanie urządzeń technicznych i remonty przenośników.